Być normalnym, wymaga odwagi.

sobota, 9 lutego 2013

WOŚP i CSR

Foto: BKS Aluprof

Działania charytatywne mogą się kojarzyć z tymi określanymi mianem społecznej odpowiedzialności biznesu. Niewątpliwie są bowiem formą promocji dla firm. Przykładem na to jest Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, o której głośno robi się zazwyczaj w okolicach stycznia. Prześledziłam ten temat, skupiając się na jednej branży, mianowicie producentach okien i drzwi oraz akcesoriów dla stolarki.

Zadanie było o tyle trudne, że – jak sprawdziłam – Orkiestra nie przetwarza informacji pod kątem branż czy działów, które reprezentowane są przez wspierające ją podmioty. Co roku Fundacji WOŚP pomagają tysiące osób, firm i instytucji. Stwierdzenie, że najczęściej są to firmy medyczne, banki czy też firmy z branży telekomunikacji – oddaje więc być może tylko część prawdy. Owszem, Fundacji zdarza się zapraszać do udziału tych, którzy wspierali ją już w przeszłości. Jednak zasadniczo wygląda to tak, że zdecydowana większość firm angażuje się w WOŚP całkowicie dobrowolnie, z własnej inicjatywy.

Z firm reprezentujących wybrany przeze mnie fragment rynku budowlanego, jako pierwsze o swoich działaniach poinformowały media Śnieżka i Brügmann. Warto zaznaczyć, że było to w okresie poprzedzającym wielki finał Wielkiej Orkiestry, czyli przed 13 stycznia. Pierwsza z firm postanowiła wystawić na internetowej aukcji charytatywnej WOŚP cztery obrazy, które powstały w zeszłym roku przy okazji prezentacji nowych kolorów farb, należących do jednej z marek. Przy sztalugach stanęły wówczas znane postaci ze świata show-businessu, w tym Grażyna Wolszczak czy Ewa Szabatin. W komunikatach firma podkreślała, że zaangażowanie w WOŚP nie jest czymś incydentalnym, ale odbywa się co roku. Co więcej, Śnieżka wylicytowała w tym roku Złote Serduszko za kwotę 22 tys. zł.

Z kolei Brügmann, będący dostawcą systemów profilowych, poinformował, że chce zasilić konto WOŚP, wystawiając na licytację koszulkę z X Rajdu Brügmann, który odbył się w październiku zeszłego roku. Na koszulce znalazły się autografy jedenastu kierowców rajdowych startujących nie tylko w Polsce, ale i na świecie, a ponadto własnoręczny podpis austriackiego skoczka spadochronowego Felixa Baumgartnera. Koszulkę sprzedano za 1001 zł. Z relacji Brügmanna wynika, że działania związane z WOŚP podejmowane są co roku. A skoro mowa o firmie z Włocławka, to warto wspomnieć i o innym pochodzącym stąd producencie. Otóż Anwil, wytwórca polichlorku winylu (PCW) wykorzystywanego m.in. do produkcji profili budowlanych, był w tym roku głównym sponsorem finału we Włocławku. W kulminacyjnym momencie, tj. 13 stycznia firmie udało się zebrać ponad 140 tys. zł, a pieniądze te przekazała sztabowi miejskiemu bez wskazywania konkretnych wydarzeń. W WOŚP Anwil angażuje się od 1999 roku, czyli w tym roku wspierał akcję po raz piętnasty.

Popularną formą wspierania WOŚP przez przedstawicieli branży okienno-drzwiowej była, jak się okazuje, licytacja koszulki sportowej na portalu Allegro. Po takie rozwiązanie sięgnął Oknoplast, producent okien z Krakowa, który w akcji uczestniczył po raz pierwszy. Hubert Rudzki, kierownik działu marketingu tłumaczy, że za atrakcyjny przedmiot uznano tutaj koszulkę Interu Mediolan – sponsorowanego przez tę właśnie firmę. W dodatku widniał na niej autograf holenderskiego pomocnika Wesley’a Sneijdera, który przez cztery lata grał we włoskim klubie. Cena koszulki wyniosła 720 zł, a Oknoplast zachęcał do jej zakupu poprzez swoją stronę www, konto na Facebooku, a także polski serwis internetowy Inter Mediolanu.

Natomiast na koszulce, wystawionej do licytacji przez klub siatkarski BKS Aluprof z Bielska-Białej, widniało – jak sama nazwa wskazuje – logo Aluprofu, dostawcy profili aluminiowych do okien i drzwi, a także rolet i bram z tego materiału. Jak dowiedziałam się w Aluprofie, zaangażowanie w WOŚP to indywidualna inicjatywa klubu, z kolei tu powiedziano mi, że w ten sposób postanowiono wesprzeć orkiestrę już po raz trzeci. Zamiast numeru startowego na przodzie koszulki umieszczono serce, zaś z tyłu liczbę 21, oznaczającą numer tegorocznego finału. Nie zabrakło, oczywiście, autografów bielskich siatkarek. Koszulka poszła za 415 zł; drugą, podobną zlicytowano w Galerii Sfera w Bielsku-Białej, w dniu finału (uzyskała cenę 550 zł).

Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy wsparł też w tym roku Drutex, producent okien i drzwi z Bytowa. Podkreślają tutaj, że WOŚP to akcja głęboko zakorzeniona w polskim społeczeństwie, dlatego pomaga w organizowanych z tej okazji wydarzeniach już od kilkunastu lat. Firma przekazała na licytację dwie koszulki i piłkę z podpisami zawodników Drutex-Bytovii.

O tym, by w przyszłości wsparcie miało charakter licytacji darów rzeczowych, już teraz myślą natomiast w Pilkingtonie, produkującym szkło i szyby zespolone dla budownictwa. Bo w tym roku firma zaangażowała się w akcję po raz pierwszy i na działania orkiestry przekazała pomoc pieniężną. Skupiła się przy tym na miastach położonych niedaleko swojej głównej siedziby, a więc Sandomierzu, Nowej Dębie i Tarnobrzegu. Działania na rzecz społeczności lokalnych to – jak podkreśla Monika Kuczyńska, dyrektor ds. personalnych NSG Group w Polsce i Czechach – element strategii biznesowej firmy. Już w 2014 roku spółka planuje poszerzenie działań związanych z WOŚP o inne miasta.

Rozmowy z producentami okien i drzwi oraz akcesoriów dla stolarki dowodzą, że wielu z nich chętnie angażuje się w działania mające na celu pomoc potrzebującym. Jednak – co dla firm tych jest istotne – nie robią tego w celu zwiększenia swojej rozpoznawalności. WOŚP okazuje się zatem tylko jednym z elementów działań, określanych mianem społecznej odpowiedzialności biznesu. Lista tych działań jest naprawdę długa. By wymienić tylko niektóre: Oknoplast od lat współpracuje ze Stowarzyszeniem U Siemachy, które stara się zapewnić lepszy start w dorosłe życie dzieciom z rodzin patologicznych; Aluprof włącza się w podobną pomoc, a to za sprawą powołanej przez siebie fundacji Grupa Kęty Dzieciom Podbeskidzia. Własne fundacje ma również Velux, producent okien dachowych (to duńska firma). Z wypracowanych przez siebie zysków, firma przeznaczyła na pomoc w Polsce już około 38 mln zł. Lidia Mikołajczyk-Gmur, dyrektor generalna Velux Polska, zaznacza, że korzystały z niej m.in. Fundacja Dzieci Niczyje, SOS Wosiki Dziecięce czy Fundacja Barka. Natomiast firma Lange Łukaszuk, produkująca elektronarzędzia, w drugiej połowie zeszłego roku przekazała na rzecz Fundacji Rozwoju Kardiochirurgii im. prof. Zbigniewa Religi jedną ze swoich frezarek precyzyjnych, dołączając do grona tych, którzy wspierają budowę robota kardiochirurgicznego Robin Heart.

Ale wiele akcji pomocowych przebiega niemal bez rozgłosu. Pieniądze od firm zasilają kasy lokalnych drużyn sportowych, pobliskich świetlic socjoterapeutycznych czy wspomagają organizację rodzinnych pikników. Angażowanie się w inicjatywy prospołeczne powinno, zdaniem producentów, wynikać z chęci zrobienia czegoś dobrego, a ponadto pokazywać korzyści z istnienia ich zakładów w regionie.

Opinia eksperta

Hanna Gehrke-Gut, GutPR: Z naszych informacji wynika, że niezbyt wiele firm z branży stolarki otworowej czy budowlanej zaangażowało się w inicjatywę WOŚP. Powodem mogły być skomplikowane formalności dotyczące udziału w akcji. Firmy, z którymi współpracujemy, nierzadko wolą wspierać mniejsze przedsięwzięcia, biorąc aktywny udział w lokalnym życiu społecznym – mimo że są to mniej nagłośnione akcje. Zasadne wydaje się pytanie, czemu ma służyć działalność charytatywna: czy ma to być rzeczywiście pomoc najbardziej potrzebującym, czy działanie wizerunkowe? Jeżeli firmie chodzi o globalną poprawę lub budowę wizerunku, uważam, że WOŚP doskonale się w to wpisuje. Jeśli natomiast firma już osiągnęła dużo i chce wesprzeć tych, którzy mają mało – wsparcie jest zazwyczaj udzielane lokalnie, choć nierzadko nie jest to mniejsza skala pomocy. Część firm preferuje także wsparcie rzeczowe, ofiarując swoje rozwiązania lub usługi. W przypadku okien i drzwi, można by zapytać, czy samo WOŚP byłoby zainteresowane tego typu wsparciem. Być może, gdyby istniała taka potrzeba, we współpracę zaangażowałoby się więcej firm z branży stolarki, dostarczając np. okna i drzwi do wykorzystania w trakcie remontu lub budowy szpitala bądź hospicjum.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wszystkie teksty na tym blogu – o ile nie jest podpisane inaczej – są mojego autorstwa. Jeśli chcesz wykorzystać tekst lub jego fragment, skontaktuj się ze mną.